W kierunku neutralności klimatycznej: europejska droga do -90% do 2040 r.
- redakcja51
- 29 wrz
- 2 minut(y) czytania
2 lipca 2025 r. Komisja Europejska ogłosiła cel redukcji emisji gazów cieplarnianych o
90% do 2040 r. w stosunku do 1990 r. Cel ten uzupełnia obecne cele UE: redukcję
emisji o 55% do 2030 r. i neutralność klimatyczną (zerowa emisja netto) do 2050 r.
Wniosek ustawodawczy zostanie poddany zwykłej procedurze ustawodawczej i będzie
wymagał zatwierdzenia zarówno przez Parlament Europejski, jak i Radę UE. Przyjęcie celu –
90% może być jednak trudne ze względu na nową równowagę polityczną i silną obecność
partii populistycznych.
Komisja wprowadziła trzy mechanizmy elastyczności, aby zwiększyć akceptację propozycji:
Międzynarodowe jednostki emisji dwutlenku węgla (limit do 3 %. całkowitej
emisji) – od 2036 r. UE może nabywać międzynarodowe jednostki emisji dwutlenku
węgla na mocy Porozumienia Paryskiego, aby przyczynić się do osiągnięcia celu na
2040 r., czyli do 3 % emisji netto z 1990 r.
Stałe usuwanie dwutlenku węgla w ramach ETS - Komisja Europejska proponuje
umożliwienie trwałego usuwania dwutlenku węgla w ramach unijnego systemu handlu
uprawnieniami do emisji (ETS) w celu zrekompensowania "emisji resztkowych z
sektorów, trudnych do zredukowania.
Elastyczność międzysektorowa dla państw członkowskich – państwa
członkowskie będą mogły kompensować emisje w jednym sektorze (np. użytkowanie
gruntów) poprzez większe redukcje w innym sektorze (np. transport lub gospodarce
odpadami).
Prognozy wskazują, że w 2040 r. energia elektryczna pokryje od 53 % do 56 % końcowego
zużycia energii w sektorze mieszkaniowym i ponad 75 % w sektorze usług, a węgiel i ropa
naftowa powinny zostać zredukowane do prawie 0%. Paliwa kopalne (głównie gaz ziemny)
pozostanie na poziomie 9 - 15%, biomasa 8 - 9%, wodór 1 - 3%, a ciepłownictwo ok. 11%.
Liczba pomp ciepła ma przekroczyć 80 mln sztuk.
Po zmianie prawa klimatycznego Komisja może w 2026 r. zaproponować nowy pakiet
legislacyjny, powielając inicjatywę Fit for 55, aby wyznaczyć cele sektorowe zgodne z
nowym celem. Jak twierdzi SPIUG: - Nie ma jednak pewności, czy główne akty prawne –
takie jak dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej, dyrektywa w sprawie
odnawialnych źródeł energii i dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków
– zostaną ponownie otwarte w obecnej kadencji.




Komentarze